Ett begrepp inom den digitala marknadsföringen som slog igenom stort för ett antal år sedan är Influencer Marketing som innebär att företag betalar för att synas på andra personers digitala kanaler som till exempel bloggar, instagramkonton och youtubekanaler. Det vill säga får kanalägaren/Influencern betalt för att marknadsföra företagets produkter och tjänster. Det som hänt under de senaste året är förutom att begreppet fått stor spridning det att allt fler företag tagit det mer på allvar med längre och bättre samarbeten med sina influencers. En annan sak som gjort att allt fler företag börjat använda sig av Influencer Marketing är att det startats ett antal renodlade förmedlingsbolag som kopplar ihop bra influencers med relevanta företag.
Exempel på agenter inom Influencer Marketing.
- Influencer Marketing Hub
- Interlaced
- Relatable
- Beatly
- Upfluence
En vanlig form av samarbete är att influencern får en unik rabattkod från till exempel en webshop vars målgrupp passar med influencerns följarskara. Rabattkoden läggs sedan ut i ett inlägg och tack vare den får följarna köpa produkter till ett rabatterat pris och e-butiken får ökad försäljning. Influencern får betalt antingen genom en fast summa i förväg, via en viss procent av försäljningsvärdet eller via en kombination av de bägge varianterna.